A Philips 81 V és a Koncertszekrény 939 motoros hangolása.

Kóger László

Mivel először restauráltam ilyen készüléket, ezért fokozott érdeklődéssel álltam neki a felújításnak. Persze, hogy az automatika működésére voltam kíváncsi, a Philips automatika teljesen magyar gyártmány, (az Orion Thorens motort használt) a kis széria ellenére sem hoztak be mondjuk az anyavállalattól eredeti holland alkatrészeket ahol valószínű nagyobb tételben gyártottak ilyesmit. A motor is itteni gyártmány legalábbis ránézésre, de esetleg más célra is gyárthatták, egyéb automatikai célokra.

A Philipsnél a motoros hangolás egy teljesen külön rendszert képez a rádiórésztől, a rádió e nélkül is működik, ha az automatika részeit eltávolítjuk. Az automatika mechanikailag három részből áll, programozó rész, nyomógombrész, motor a hajtással. A programozó rész áll forgórészből, és állórészből, a forgórész a forgókondenzátor tengelyére van rögzítve, ez egy bakelittárcsa kétoldalt két fém félkörívvel. A két szemben levő félkörív össze van szegecselve, körkörösen az ívek el vannak szigetelve plusz csillámszigeteléssel is a nagy áramok miatt. Az állórész két fémlap, rajtuk félkörívben kivágással, melyben az elszigetelt rugózó érintkező peckek elcsúsztathatóak. Az elcsúsztatással lehet pontosan állomásra állítani az adott érintkezőt az állomások lefixálásához. Az érintkezők össze vannak kötve egy-egy nyomógombbal, 10 db. nyomógombhoz 10 db. érintkező jár. Az állórész két fémlapján 5-5 db-ot találunk, lehetett volna egy oldalra is rakni őket, de nehezen fértek volna él és mechanikailag is a forgórésznek így stabilabb a helyzete, ha két oldalról nyomják a rugók egyenletesen, ez stabilabb működést eredményez.
A nyomógombsáv egyszerű záró érintkezőkből áll, elöl egy bakelit maszk takarja az előlapon. Minden gombnál betolható nevekkel ellátott papírlapocska jelzi az adott állomást. A gombok készültek fehér és barna kivitelben is.

Legérdekesebb rész a motor, több feladatnak is meg kell felelnie: oda-visszaforgás, azonnali megállás, megfelelő nyomaték, fordulat. A gyors forgást többszörös áttételezéssel lassították le a kellő fordulatra, mely megfelelő nyomatékkal is jár. A motor tengelye oldható mechanikus kapcsolaton keresztül kis fogaskerékkel egy nagy fogaskereket hajt, ennek tengelyéről szíjhajtással kerül a forgatónyomaték a hangológomb tengelyére, melyről még egy golyós áttétel is csökkenti a fordulatot. Tehát ha a motor működik, forgatja a forgatógombot is, szépen lassan, mintha kézzel forgatnánk. Több mint 5 másodperc, míg átér a skála egyik végéről a másikra.



Egyszerű és zseniális megoldás az oldható mechanikus kapcsolat a motor tengelyen, mert ha a beállított állomásra ér a rendszer, abban a pillanatban meg kell állnia. Mivel a motor nem tud megállni ily rövid idő alatt, ezt mechanikusan oldották meg. A motor úgy lett kialakítva, hogy a forgórész hosszirányban el tud mozdulni. Egy gyenge rugó a forgórészt kitolja az állórészből, ilyenkor a forgórész üresen forog. Az oldható mechanikus rész két fogazott részből áll, melyet az enyhe rugó szétfeszít és a forgórészt is kitolt helyzetben tartja. Ha a motor feszültséget kap, maga a mágneses mező rántja a helyére a forgórészt, legyőzve az enyhe rugót, így a mechanikus kapcsolat létrejön, forgásba lendül a rendszer. Az állomásra álláskor megszakad a motor áramköre, abban a pillanatban a rugó kitolja a forgórészt, a mechanikus kapcsolat megszakad, a rendszer forgása azonnal megáll, míg a forgórész tovább foroghat üres járatban. Ez az egész nagyon jól működik, amint tapasztaltam restaurálás után. A motor elektromosan is speciális, négytekercses, rövidrezárt forgórészes (kalitkás) aszinkronmotor. Két szemben levő tekercsre sorosan, 0,8 mikroF kondenzátoron keresztül közvetlen a 220 V hálózati feszültség kerül, állandóan, mihelyt bekapcsoljuk a készüléket. A másik tekercspár csak 6 V váltófeszültséget kap, mely a középleágazásos fűtőtekercsről jut a tekercsekre. A fűtőtekercs 2 x 3 V része a csövekre megy, a 2 x 6 V része a motorra.

Alaphelyzetben a motor állórésze egy pulzáló mágneses mezőt állít elő a 220 V-os tekercsekkel. Egy gomb megnyomásával pedig eltolt fázisban adjuk a 6 V-os tekercspárra a feszültséget. Az határozza meg a forgás irányt, hogy a hálózati trafó melyik tekercsrészét kapcsoljuk a forgórész félkörívein keresztül a középleágazáshoz képest. A 6 V-os tekercsen 4-5 Amper is folyik működés közben, tehát a motor energiáját az adja, míg a másik tekercspár tulajdonképpen a segédfázistekercs szerepét tölti be. Persze itt ebben az esetben az aszinkronmotor egy speciális esetével állunk szemben.

A motor még egy feladatot is ellát, az elhúzható forgórész tengelyének másik vége egy záróérintkezőt is mozgat, mellyel működés közben az EL 3 végcsövek rácsát földre zárja. Tehát hangolás közben némított üzemben van a készülék. Az egész működés nagyon elmés, belegondolva, hogy ezt a 30-as évek végén konstruálták az akkori lehetőségekkel.




RMK Nosztalgia Rá dó Egyesület lapja - Megjelenik kéthavonta, ingyenesen az Egyesület tagjai részére
Főszerkesztő: Kóger László, Szerkesztés: Biliczky István, Kiadás: Szécsényi Lajos
RMK Nosztalgia Rádó Egyesület székhelye: 1800Bp., Bródy S. u. 5-7. Elnök: Kóger László tel.: (06-30) 378-6633 kogerradio@citromail.hu

Dokumentumok :: Nosztalgia Rádió Hírújság, Dokumentumok :: Restaurálás
2009.9.2